Tuesday 6 August 2019

Isu pengangguran Majikan Atau Pekerja



Assalamualaikum.


Pagi-pagi sambil breakfast... kedai makan ni buka siaran MHI berkisar lebih kurang tentang isu mereka yang sedang menganggur. Butir perbincangannya memang saya tidak ikuti.  Tetapi sedia maklum.. .Andai telah menjadi tajuk perbincangan makanya.. kita harus memandang serius.


Guys...
Zaman hari ini seharusnya tiada istilah pengangguran. Kalau kita tidak Berjaya ke pasaran kerja.. common...bangkitlah menjadi orang yang mencipta peluang. Silap-silap kita buka peluang pula pada orang lain.


Dunia hari ini adalah dunia tanpa sempadan. Kita boleh melangkaui orang-orang yg kita tidak kenal.. malah melangkaui tempat-tempat yang asing yang kita tidak boleh sampai sekelip mata di dunia fizikal.


Kita ada banyak mediumuntuk buat pernigaan. Malah tak perlu jumpa orang secara fizikal untuk berurus niaga.


kita ada facebook. instagram. wasap. telegram.. dan banyak lagi. Semua medium ini mengumpulkan ramai manusia bukan lembu.. kambing.. or masyarakat hutan. so bila kita kata manusia  mereka ada banyak keperluan dan kehendak yang menjadi peluang untuk kita.


contoh mudah tanpa modal.business melipat baju... ada ramai diluar sana mereka yang tak mampu pun nak lipat baju. kita boleh tolong selesaikan masalah mereka. tawarkan khidmat melipat kain kepada mereka dengan charge2 tertentu. Apa? malu? hahahaha...malu kenapa? sebab ada degree? letak ke tepi dululah degree tu... ini soal hidup. hidup merupakan satu proses. cuba fikir...gunakanlah degree kita tu dengan memberi servis selayaknya kepandaian dan ilmu yg kita miliki.






Terang-terang cara orang berilmu dengan orang yang kurang berilmu berbeza cara kerjanya.  kita yang memberi bintang kepada pekerjaan kita.


Paling penting..bangkit dan carilah ilmu untuk memperbaiki kehidupan sendiri. Jangan mereput!


Ini adalah senarai idea2 yang boleh kita fikirkan untuk memulakan business kecil-kecilan.


-homebaker
-sandwich
-delivery
-jual baju
-jual tudung

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Singgah


ShoutMix chat widget